De huidige voedseltrends laten zien wat de horeca, retailgastronomie en voedingsindustrie de komende jaren zal vormgeven. Wat dit betekent voor de industrieën in het komende jaar.
Voedseltrends zijn nuttige hulpmiddelen, niet alleen om een verandering te begrijpen, maar ook om tekenen ervan te laten zien voordat het gebeurt en om de industrie een oriëntatie te geven. Volgens het Toekomstinstituut zijn de volgende onderwerpen nu al ‘in’ en zullen ze dat in 2023 zijn als het om voedsel gaat:
Globale en lokale aspecten
De pandemie heeft het verlangen naar een zinvollere relatie tussen lokaal geproduceerd en wereldwijd geïmporteerd voedsel al duidelijk gemaakt. Dit zal nog belangrijker worden voor de voedingsindustrie en de voedingssectoren.
Het zogenaamde ‘New Glocal’ houdt niet alleen rekening met lokale en globale aspecten, maar geeft ze ook een nieuwe hiërarchie. Niet de goedkopere prijs, maar de regionale beschikbaarheid wordt het belangrijkste criterium voor het al dan niet invoeren van voedsel. En waar de levensmiddelenhandel afhankelijk blijft van internationale invoer, zullen de spelregels geleidelijk veranderen.
Nieuwe richting voor de industrie?
De trend naar glokalisatie wordt gedreven door een sterke dynamiek: publieke bewustwording, uitval en tekorten, pandemieën, wereldwijde onderlinge afhankelijkheid van de toeleveringsketen. New Glocal zal niet alleen een tijdelijke trend zijn, maar is een voorbode van de volgende evolutionaire fase in de mondiale voedselproductie, die gekenmerkt zal worden door een nieuwe focus op regionaliteit en duurzaam ondernemen met verbindingen naar supraregionale en mondiale structuren. Stap voor stap zal dit ook leiden tot een heroriëntatie van het assortiment in supermarkten, directe verkoop alsmede gastronomie en handelscatering.
Veganistische recepten
Niet pas sinds gisteren is het veganistische dieet als trend in opkomst, het probleem: evenwichtige voeding. Want veel maaltijden – vooral in Europa – zijn gebaseerd op dierlijke producten. Simpelweg vervangen door dierproefvrije alternatieven zonder op de juiste ingrediënten te letten zou op de lange termijn niet gezond zijn.
Daarom worden er steeds meer verfijnde vervangingsproducten ontwikkeld. Daarnaast wordt in de recepten steeds weer gebruik gemaakt van natuurlijke ingrediënten, zoals diverse groenten, kruiden, peulvruchten, algen, enz. Zo kunnen gerechten zowel in de handel als in de gastronomie overtuigend worden nagespeeld.
Veganistische alternatieven voor bepaalde traditionele gerechten zullen standaard worden in onze culinaire ideeën. Toch zijn lang niet alle veganistische varianten van bekende gerechten of ingrediënten overtuigend. Maar de wedstrijd om de smaakbeleving die het meest lijkt op het origineel – of het zelfs overtreft – is al in volle gang en zal de komende jaren worden verrijkt door meer vervangende producten, kookboeken, hulpmiddelen en creatieve receptideeën. Want het hoogtepunt van de veganisering is nog lang niet bereikt.
Duurzaamheid telt
Sommige gerechten zijn misschien gezond of dierproefvrij, maar hebben een slechte energie- en duurzaamheidsbalans; bijvoorbeeld omdat hun ingrediënten te veel water gebruiken in het groeiproces of de bodem beschadigen. Daarom zal de nadruk in de toekomst liggen op regeneratieve voedselproductie. De productie moet bijdragen aan de beperking van de klimaatverandering en de uitstoot van broeikasgassen verminderen.
Regeneratief voedsel, dat wil zeggen de productie van voedsel volgens criteria van regeneratieve landbouw, zorgt niet alleen voor het milieu, maar ook voor de diversiteit op de borden.
Op middellange termijn zullen regeneratieve landbouwmethoden een onderdeel worden naast andere belangrijke cultuurtechnieken zoals biologische landbouw, permacultuurtechnieken en low-tech methoden, die allemaal bijdragen aan de grotere, dringende behoefte aan verandering in de landbouweconomie. Naarmate het belang van een gezonde bodem en humus meer op de voorgrond treedt door de popularisering van gemeenschapslandbouw, doe-het-zelf landbouw en de talrijke educatieve initiatieven van milieuactivisten, zal ook het concept van regeneratief voedsel als consumenten- en marketingtrend blijven aanslaan.