Het vinden van geschikte werknemers is niet altijd gemakkelijk. Personeel zoeken is nooit makkelijk geweest. In deze tijden van onzekerheid al helemaal niet. Hoe zoek je personeel in 2023? Met deze tips kan het zoeken van personeel een stuk makkelijker voor je worden.
Vind medewerkers met 8 eenvoudige tips
Tip 1: Een startende onderneming heeft generalisten nodig
Tip 2: Hoe kleiner het bedrijf, hoe belangrijker de persoonlijke aansluiting.
Tip 3: Bedrijfswaarden als pijler voor goede samenwerking
Tip 4: De voordelen van een start-up benadrukken
Tip 5: De personeelsadvertentie met aandacht voor het functieprofiel
Tip 6: De beste wervingskanalen
Tip 7: De juiste keuze maken via een gestandaardiseerd proces
Tip 8: Gebruik interne middelen
Als het bedrijf eenmaal met succes is opgericht en het bedrijfsmodel zijn vruchten heeft afgeworpen, zijn er mensen nodig om de toekomst van het bedrijf mee vorm te geven. Als een start-up een groeikoers maakt, is een van de belangrijkste taken voor oprichters het vinden van de juiste werknemers: De juiste werknemers vinden. Terwijl een geschikte werknemer aanzienlijk bijdraagt tot het succes van de onderneming, veroorzaakt een verkeerde aanwerving enorme kosten. Dus er mogen hier geen overhaaste beslissingen worden genomen. Wij hebben 8 tips om ondernemers te helpen de juiste werknemers te vinden.
Helaas is het helemaal niet gemakkelijk om goede, gemotiveerde werknemers te vinden. Misschien bent u de oprichter van een bedrijf en bent u zelfs op zoek naar uw eerste werknemers? We nemen je bij de hand. In dit artikel beantwoorden we vragen over het werven van werknemers en gaan we onder andere op deze vragen in:
Hoe kom ik aan nieuwe medewerkers?
Wat betekent werven?
Hoe vind ik de perfecte werknemer?
Wat willen werknemers van hun leidinggevende?
Hoe behoud je goede werknemers?
Vind medewerkers met 8 eenvoudige tips
Met onze acht tips vindt u niet alleen veelbelovende sollicitanten en uiteindelijk gekwalificeerde werknemers, maar kunt u uw bedrijf ook sterker en duidelijker positioneren. Grijp dus de kans om uw bedrijf nog succesvoller te maken met deze tips.
1. TIP: EEN START-UP HEEFT GENERALISTEN NODIG
Kort na de oprichting van een bedrijf staan er allerlei projecten op de to do-lijst. Hoewel er centrale punten voor taken zijn, zijn er geen gespecialiseerde gebieden die groot genoeg zijn om een voltijdse werknemer bezig te houden. Daarom is het in het begin belangrijk dat een werknemer veel verschillende rollen kan vervullen. Men zoekt allrounders met een hands-on mentaliteit – mensen die buiten de kaders denken en een project van begin tot eind aankunnen. Pas na een bepaalde bedrijfsgrootte zijn er specialisten nodig die zich sterker op hun vakgebied concentreren.
2. TIP: HOE KLEINER HET BEDRIJF, HOE BELANGRIJKER DE PERSOONLIJKE KLIK.
Bij het vinden van de eerste werknemers voor een startende onderneming speelt persoonlijkheid een bijzonder belangrijke rol. Problemen in de samenwerking met de leidinggevende of het team behoren tot de meest voorkomende redenen voor ontslag in jonge bedrijven. Je brengt tenslotte het grootste deel van je leven door met je collega’s. Dus hoe kleiner het aantal werknemers, hoe belangrijker de teamfit is voor een goede werksfeer en productiviteit.
3. TIP: DE BEDRIJFSWAARDEN ALS PIJLER VOOR EEN GOEDE SAMENWERKING
Minstens zo belangrijk als de persoonlijke fit is de afstemming van de waarden van de werknemer op die van het bedrijf. Dit leidt tot een grotere identificatie en bijgevolg tot meer inzet, motivatie en betere werkprestaties. Iedere ondernemer moet daarom nadenken over welke waarden in zijn bedrijf leven en deze expliciet meenemen in het wervingsproces. Het is zinvol de waarden op de website van het bedrijf te publiceren, zodat sollicitanten ze onafhankelijk kunnen vergelijken. Verder is het raadzaam om in het sollicitatiegesprek specifiek naar de waarden te vragen. Zodra de waarden van het bedrijf zorgvuldig zijn geformuleerd, is de basis gelegd voor toekomstige maatregelen op het gebied van employer branding.
Personeelsbehoud is belangrijk voor elk bedrijf
Behoud van werknemers: Hoe behoud ik goede werknemers?
Elke werkgever zou zich moeten bekommeren om het behoud van werknemers. Wij geven tips over maatregelen en instrumenten om werknemers te behouden.
4. TIP: BENADRUK DE VOORDELEN VAN EEN START-UP
Werken in een start-up biedt een groot aantal voordelen, vooral voor jongeren. Natuurlijk weten sollicitanten ook dat starters, in tegenstelling tot grote bedrijven, nog geen vaste processen hebben, bijvoorbeeld op het gebied van onboarding, bijscholing of carrièreniveaus. Bovendien moet je voorbereid zijn op bezuinigingen op het gebied van salaris en andere voordelen. Daarom is het des te belangrijker om in de vacature de voordelen van het werken in een start-up te benadrukken: Vlakke hiërarchieën, korte besluitvormingsprocessen, een jong team, een vertrouwde werksfeer, een hoge mate van persoonlijke verantwoordelijkheid, een steile leercurve en de mogelijkheid om deel te nemen aan de besluitvorming en het verschil te maken. Natuurlijk mag het verplichte tafelvoetbal niet ontbreken!
5. TIP: DE PERSONEELSADVERTENTIE MET AANDACHT VOOR HET FUNCTIEPROFIEL
De basis voor elk wervingsproces is de personeelsadvertentie. Het bevat een korte voorstelling van het bedrijf, het functieprofiel en de vereisten van de vacature en de voordelen voor de werknemer. Je moet je richten op het functieprofiel. Hoe uitgebreider de functieomschrijving is, hoe nauwkeuriger een sollicitant kan beoordelen of hij of zij de uitdaging aankan. Lange functiebeschrijvingen daarentegen lijken vaak overweldigend en kunnen sollicitanten ontmoedigen om te solliciteren als ze niet aan alle criteria voldoen. Het is echter belangrijk werknemers te vinden die gemotiveerd en betrokken zijn, die het bedrijf vooruit willen helpen en die bereid zijn de taken op zich te nemen. Daarvoor hoeven zij niet noodzakelijkerwijs te voldoen aan een gedetailleerd en specifiek eisenprofiel.
6. TIP: DE BESTE WERVINGSKANALEN
Het eigen netwerk is een bijzonder belangrijk wervingskanaal in startende ondernemingen. Het vinden van werknemers via aanbevelingen bespaart niet alleen tijd en geld, maar minimaliseert ook het risico van een slechte aanwerving. Enerzijds geldt de vuistregel: goede mensen kennen goede mensen. Anderzijds is de kans groot dat de persoonlijke geschiktheid en de overeenstemming met de bedrijfswaarden worden gegeven.
Maar u hoeft niet diep in uw portemonnee te tasten als u adverteert via vacatureportalen. Er zijn enkele gratis vacaturebanken die toch een hoog bereik hebben. Indeed is hiervoor een zeer geschikt platform, maar je kunt ook gratis vacatures plaatsen op Xing en LinkedIn. Als u geld wilt uitgeven aan nog gerichtere werving, kunt u ook portalen als YoungCapital gebruiken om de perfecte werknemers te vinden. Een goede tip hierbij is om de vacature ook te delen in bestaande communities, bijvoorbeeld in sociale medianetwerken. Hier zijn bijvoorbeeld groepen afgestudeerden van relevante opleidingen.
7. TIP: DE JUISTE SELECTIE VIA EEN GESTANDAARDISEERD PROCES
Sympathieën met sollicitanten of bijzonder goede presentatievaardigheden kunnen er snel toe leiden dat tekortkomingen over het hoofd worden gezien. Om de objectiviteit bij de beoordeling van de aanvragers te handhaven en gelijke voorwaarden te scheppen, is het zinvol een gestandaardiseerde aanvraagprocedure vast te stellen. De procedure en de inhoud van het interview kunnen worden vastgelegd in een interviewleidraad. Daarin moeten vragen en taken worden omschreven die de relevante eisen meten. Het is belangrijk om ook de gewenste antwoorden en oplossingen van tevoren te definiëren om een objectieve evaluatie van de gesprekken te waarborgen. Een gestandaardiseerd proces maakt dus een optimale vergelijkbaarheid van de resultaten mogelijk. Natuurlijk moet je buikgevoel en sympathie niet volledig negeren.
8. TIP: GEBRUIK INTERNE MIDDELEN
Personeelsmarketing is ook een zeer goede manier om werknemers te vinden. Het is belangrijk dat u de huidige behoefte aan nieuwe medewerkers altijd communiceert met uw team. Zo kan iedereen in zijn kennissenkring rondvragen of iemand precies deze baan zoekt. Op die manier kunt u er zekerder van zijn dat de nieuwe sollicitant in het bedrijf zal passen, omdat iemand in uw bedrijf hem of haar al kent. Als u zeer dringend op zoek bent naar een nieuwe werknemer voor een specifieke functie, kan het ook een stimulans zijn om een beloning aan te bieden voor een succesvol geplaatste baan, zoals een bonusbetaling.
Conclusie: Hoe u nieuwe werknemers kunt vinden
Als u deze doeltreffende en elementaire tips voor aanwerving volgt, mag er niets misgaan. Het is belangrijk dat u dit onderwerp holistisch bekijkt. Als u uw personeelsadvertenties perfect hebt geformuleerd maar ze via de verkeerde kanalen hebt verspreid, zult u er weinig aan hebben. Zorg er daarom voor dat u alle schroeven aandraait, zodat u de juiste werknemers voor de juiste banen in uw bedrijven vindt.